موزه تماشاگه زمان تهران

۱۳۹۷ ۱۹ اسفند

 

این موزه به دوره محمدشاه و ناصرالدین شاه قاجار تعلق دارد. در این موزه با ساعت های قدیمی ایرانی و خارجی از کشورهای فرانسه، سوییس، انگلیس و آلمان آشنا می شوید. آثاری از جمله ساعت شیفت نگهبانی، ساعت کشتی و همچنین ساعت‌های مچی در انواع دستبندی و دو زمانه را می بینید،  نگاهی به ابزارهای تعمیر ساعت دارید و البته ساختمانی قاجاری و بی نظیر را از نظر می گذرانید. در بخشی از موزه نیز با ابزار و اسناد گاهشماری و تقویم های ایرانی آشنا می شوید.

 

 

در ساختمان موزه هم انواع ساعت‌های قدیمی از قرن هفدهم تا بیستم یافت می‌شود. طبقه‌ی اول عمارت مخصوص نمونه‌های مختلف و جالب از ساعت‌های مکانیکی وزنه‌ای و کوکی است مانند ساعت‌های شاهینی، آونگی، رومیزی، دیواری و ایستاده که هرکدام به نوعی تلفیق هنرو صنعت را به نمایش می‌گذارند،  که از ظاهر آنها پیداست که در گذشته به تزیینات ساعت توجه خاصی داشتند.

در دومین طبقه ی این ساختمان کلکسیونی از انواع ساعت های مچی و جیبی قابل مشاهده هستند. ساعت ‌هایی که برخی مربوط به اشخاص مشهور هستند و برخی کاربردهای خاصی داشته‌ اند مانند اولین ساعت کارت زنی.

از دیگر بخش‌های جالب این موزه می‌توان به تقویم‌های مهم از سراسر دنیا به همراه نمونه‌هایی از تقویم‌های ساده و باستانی، معرفی تقویم‌نویسان مشهور، اسطرلاب‌ها و ظروف سنجش زمان اشاره کرد. حتی جالب است که بدانید ماکت قدیمی‌ترین سند تاریخدار ایرانی یعنی کتیبه‌ی بیستون هم در این مکان وجود دارد.

تصاویر مرتبط

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های موردنیاز با * علامت گذاری شده اند.
0 دیدگاه در رابطه این مقاله وجود دارد.
0  نفر این تور را پسندیده اند.