مهم ترین جاذبه های گردشگری کیش

۱۳۹۹ ۱۲ مهر

جزیره کیش

از مهمترین و جذاب‌ترین مقصدهای گردشگری در ایران میتوان به جزیره کیش اشاره نمود. این جزیره نسبتا کوچک جاهای دیدنی زیادی دارد که نظر گردشگران را به خود جذب نموده است. برای سفر به هر مقصدی باید ابتدا برنامه‌ریزی نمود و با شناخت کافی از اماکن دیدنی، تفریحات و جاذبه‌های آن مقصد اقدام به سفر کرد. کیش نیز از این قائده مستثنی نیست. در این مقاله قصد داریم شما را با مهمترین جاذبه‌های کیش آشنا کنیم.

kish island

 تفریحات کیش

جزیره کیش به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای منحصر بفردش تفریحات آبی و غیرآبی فراوانی دارد که در ادامه به معرفی برخی از آنها می‌پردازیم:

 تفریحات آبی کیش

از جمله این تفریحات می‌توان جت اسکی، پارک آبی، آکواریوم تفریحات آبی کیش می‌توان به غواصی، جت اسکی، پارک آبی، آکواریوم، قایق سواری و ..... اشاره کرد، آنچه بر جذابیت بیش از حد این تفریحات می‌افزاید، هوای تمیز و دریای مرجانی به همراه مناظر زیباست که هر گردشگری را مجذوب می‌کند. با ما همراه شوید تا بیشتر بدانید.

flyboard kish 

 مسیر دوچرخه سواری

در ساحل کیش مسیری به طول ۷۵ کیلومتر برای دوچرخه سواران ایجاد گردیده است که از خوش منظره‌ترین و طولانی‌ترین مسیرهای دوچرخه سواری ایران است. در این مسیر از خودرو خبری نیست و با خاطری آسوده می‌توانید هر زمان که بخواهید توقف کنید و از تماشای آب‌های نیلگون خلیج فارس لذت ببرید. اگر دوچرخه ندارید نگران نباشید، می‌توانید از ایستگاه‌های مخصوص دوچرخه، سه چرخه، دوچرخه دو نفره و حتی اسکوتر اجاره نمایید.

bike road kish

کشتی یونانی جاذبه دلفریب کیش

۵۰ سال پیش مهمان عزیزی وارد جزیره کیش شد که تاکنون جزیره را ترک نکرده است. کشتی یونانی با نام کولا اِف در این جزیره در نزدیکی روستای باغو به گل نشسته است. هیچ کس دقیقاً نمی داند چه چیزی باعث خراب شدن این کشتی شده است، اما برخی می‌گویند که حق بیمه بالای آن توسط شرکت بریتانیایی لویدز، سبب شد تا عمدا توسط کاپیتانش به گل بنشیند!

با گذشت سال‌ها، این مهمان به گِل نشسته به یکی از جاذبه‌های گردشگری کیش تبدیل شده است. اما چند سالی است که این جاذبه دوست داشتنی رو به خاموشی است و کم کم گردشگران فرصت عکاسی با این کشتی عظیم در غروب زیبای آفتاب را برای همیشه از دست خواهند داد.

greece wrecked ship in kish island

 ساحل مرجانی

سواحل هر جزیره‌ای از جاذبه‌های بدیهی آن جزیره به شمار می‌آید که جزیره کیش نیز از این قائده مستثنی نیست. در بخش شرقی جزیره کیش، ساحل مرجانی واقع گردیده است که به حق از زیباترین و پرطرفدارترین سواحل در کشور به شمار می‌رود.

ساحل مرجانی کیش جزو سواحل صخره‌ای است. وجود مرجان‌ها سبب شفافیت بسیار زیاد آب این ساحل شده است به طوری که به سادگی می‌توان آبزیان این منطقه همچون صدف و أنواع مختلفی از ماهی‌ها را مشاهده نموده و یا حتی به آنها غذا بدهید.

در این ساحل آلاچیق‌هایی در نظر گرفته شده تا مسافرین و گردشگرانی که به این ساحل می‌آیند بتوانند در طلوع و غروب زیبای این ساحل عکس‌های به یادماندنی گرفته و خاطرات سفر خود را ثبت نمایند. علاوه بر زیبایی این ساحل که سبب جذب گردشگران بی شمار شده است، وجود کلوب‌های ورزش و سرگرمی‌های آبی بر محبوبیت آن بین مسافران افزوده است.

marjan beach kish island 

شهر زیر زمینی کاریز

قنات (کاریز) کیش با قدمتی ۲۵۰۰ ساله، یکی از مناطق گردشگری و تاریخی جزیره کیش می‌باشد. این قنات در عمق ۱۶ متری زیر زمین قرار دارد و سقف آن پوشیده از صدف و مرجان‌هایی می‌باشد که بومیان معتقدند قدمتی معادل ۲۷۰ تا ۵۷۰ میلیون سال دارد اما بستر آهکی - مرجانی میزبان آن، حاصل فعالیت مرجان‌های عهد حاضر است، سن آن بیش از چند هزار سال نمی تواند باشد.

شهر زیرزمینی کاریز کیش تنها بنا در جهان است که سقف آن با مرجان‌ و صدف‌های طبیعی پوشیده شده است. مسجد واقع در این شهر تنها مسجد مرجانی دنیاست که سقفی پر از فسیل‌های دریایی دارد. در سال ۱۳۷۸، یک مهندسی ایرانی ساکن آلمان با سرمایه‌گذاری شخصی، این قنات را بازسازی نموده و آن را تبدیل به یک شهر نمود که سالانه پذیرای گردشگران و مسافران داخلی و خارجی بسیاری است. بازار ویژه صنایع دستی و یک چایخانه سنتی در این شهر ایجاد شده است و مسافران می‌توانند در این شهر که مسافتی برابر با ۸ کیلومتر دارد، ساعت‌ها بچرخند و از امکانات آن استفاده نمایند.

kariz underground city in kish island 

شهر باستانی حریره

شهر باستانی حریره که قدمت آن به قرن هشتم باز می‌گردد در شمال جزیره کیش قرار دارد و به عنوان یک اثر تاریخی به ثبت رسیده است. آثار معماری‌های قدیمی در گوشه و کنار این شهر نشان از رونق آن در گذشته دارد. باستان‌شناسان شکل‌گیری این شهر را حدود ۲ هزار سال پیش می‌دانند که ۶۰۰ سال نیز رونق داشته است.

harire city in kish island 

 آب انبار دوقلو

معماری آب انبارهای دوقلوی کیش یادآور معماری رایج شهر یزد است. دلیل این شباهت وجود دو گنبد و پنج بادگیر آن است. تفاوت ساخت و معماری این بنا با دیگر بناهای کیش سبب جذابیت و محبوبیت آن گردیده است. این بنا در سال ۱۳۷۲ بنا شد تا بتوان در فصول گرم و خشک سال، آب خنک در آن انبار نمود. اما به مرور و با پیشرفت سطح زندگی مردم، از کاربرد این بنا کاسته است اما به دلیل معماری خاص و زیبایش به یکی از جاذبه‌های گردشگری تبدیل شده است. از آنجا که این بنا در شمال جزیره کیش قرار گرفته است، جاذبه‌های گردشگری دیگری نیز در اطراف آن وجود دارد از جمله مجموعه درخت سبز کیش و مجموعه ورزشی المپیک. وجود امکانات رفاهی در این ناحیه، آن را به مکانی برای گذراندن أوقات فراغت تبدیل کرده است.

 twin water saver in kish island

لاک پشت های دریایی

تا بحال لاک‌پشت‌ها را از نزدیک دیده‌اید؟ سواحل جزیره کیش این فرصت را به مسافران می‌دهد تا شاهد چرخه زندگی لاک‌پشت‌ها باشند و تجربه‌ای فراموش‌نشدنی از تماشای آنها به دست آورند. سازمان محیط زیست کیش از این جانداران زیبا حمایت می‌کند و سبب شده است سواحل کیش منطقه امنی برای انواع لاک‌پشت‌های دریایی به شمار آید. با هماهنگی مراکز حفاظتی از اسفندماه تا اواسط مرداد فرصت دارید به دیدن لاک‌پشت‌های زیبا و غول پیکر­­ همچون لاک‌پشت‌های پوزه عقابی کیش بروید و شاهد بیرون آمدن بچه لاک‌پشت‌ها از تخم و تلاش آنها برای رسیدن به دریا باشید اما حواس‌تان باشد که به محیط زیست و یا خودشان آسیبی وارد نکنید!

turtules in kish island 

درخت سبز

‌در شمال جزیره و در منطقه معروف «دره پرتغالی‌ها» مجموعه درخت سبز قرار دارد. درخت سبز کهن‌سال‌ترین درخت جزیره است که به درخت لور یا انجیر معابد شهرت داشته و مجموعه مذکور در اطراف آن ساخته شده است. گویا این درخت قدمتی برابر با ۶۰۰ سال دارد. عده‌ای بر این باورند که این درخت حاجت می‌دهد و بر شاخه‌های قطور و درهم‌پیچیده‌اش دخیل می‌بندند. در سایر قسمت‌های مجموعه أنواع امکانات رفاهی وجود دارد که مسافران می‌توانند از آنها استفاده کنند.

oldest green tree in kish island 

پارک دلفین

در جنوب شرقی جزیره کیش و به فاصله کمی از مرکز شهر، مجمو‌عه‌ای به نام پارک دلفین وجود دارد که از معروف‌ترین جاذبه‌های جزیره زیبای کیش است. این پارک مساحتی حدود ۱۰۰ هکتار دارد و شامل بخش‌هایی از جمله باغ پرندگان، تونل خزندگان، باغ پروانه، باغ ارکیده و کاکتوس، نمایش جذاب دلفین‌ها، فضای سبز (شامل بیش از ۱۰۰ گونه گیاهی خاص) و برنامه‌های هیجان‌انگیز دیگری است که لحظات به یاد ماندنی برایتان رقم می‌زند. در این پارک بالغ بر ۲۱ گونه مختلف از پستانداران دریایی از جمله شیر دریایی شمالی، گراز دریایی، پنگوئن دریایی و .... نگهداری می‌شوند که می‌توانید شاهد هرنمایی‌شان باشید.

dolphinarium kish island 

جزیره هندورابی

جزیره هندورابی با نام عجیبش از توابع جزیره کیش است و جزو جاذبه‌های برتر این جزیره به شمار می‌رود. این جزیره در ۲۸ کیلومتری جزیره کیش قرار گرفته است. جمعیت کمی در این جزیره سکونت دارند که از طریق ماهیگیری زندگی خود را می‌گذرانند. از صخره‌های ساحلی بلند در این جزیره خبری نیست و تا چشم کار می‌کند آبی دریاست. اگر قصد سفر به این جزیره دارید، آب آشامیدنی به همراه داشته باشید. تنوع بالای جانوری در این جزیره  اعم از پرندگانی همچون شاهین و باز و ماهیان رنگارنگ و آبزی‌ها سبب زیباتر شدن این جزیره شده است. همچنین تماشای تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها نیز از ویژگی‌های خاص این جزیره است.

hendorabi island persian gulf 

 پارک ساحلی میر مهنا

اگر به دنبال گوشه دنجی برای تماشای دریای نیلگون خلیج فارس هستید، پارک ساحلی میرمهنا را به یاد داشته باشید. این پارک در شمال و شمال غرب جزیره کیش واقع شده است. می‌توانید ساعت‌ها به طور رایگان در این پارک بمانید و از امکانتش استفاده کنید.

mirmohanna kish island 

 اسکله تفریحی کیش

اسکله تفریحی کیش از مناطق اصلی تفریحی در این جزیره زیباست. این منطقه ساحلی در کنار امکانات اقامتی کوته مد‌ت، گزینه خوبی برای گذراندن یک روز است. آب بسیار شفاف این ساحل و شن‌های سفید رنگ کف آب و وجود قایق‌های کف شیشه‌ای این امکان را فراهم نموده است که به راحتی دنیای زیر آب بخصوص ماهی‌های جذاب و رنگارنگش را مشاهده نمایید. تماشای غروب زیبا، تماشای لاک‌پشت‌ها  و دلفین‌ها در کنار پرندگان دریایی بر محبوبیت این جزیره افزوده است. همچنین می‌توان ماهیگیری را از جمله جذاب‌ترین تفریحات این اسکله دانست.

 kish island beach

 راه‌های سفر به کیش

اغلب مسافران برای سفر به کیش، سفر هوایی را انتخاب می‌کنند که هم ساده‌تر است و هم در دسترس‌ترین روش برای رفتن به جزیره است. با خرید بلیت هواپیما و تور می‌توانید هوایی به کیش سفر کنید.

اما سفر زمینی به کیش نیز لذت‌بخش خواهد بود. از هر گوشه ایران که به سوی کیش حرکت کنید، مسیری جذاب و سراسر شگفتی پیش روی شماست. افرادی که از ماجراجویی لذت‌ می‌برند خستگی و مشکلات ساعت‌ها سفر زمینی را به جان می‌خرند تا زیبایی‌ها و شگفتی‌های این سفر هیجان‌انگیز به سمت کیش را از دست ندهند.

تصاویر مرتبط

kish island
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های موردنیاز با * علامت گذاری شده اند.
0 دیدگاه در رابطه این مقاله وجود دارد.
0  نفر این تور را پسندیده اند.