علت سرمای شب‌های کویر

۱۳۹۹ ۷ دی

کویر و بارش

در مورد بحث اول، باید به سراغ تناسب رفت. بهتر است یک منطقه خاص را در نظر بگیرید و دامنه تغییرات دما در روز و شب را با یک بیابان یا کویر مقایسه کنید. در تمامی اقلیم‌های بیابانی یک چیز مشترک است: تقریبا هیچ بارشی در اینجا وجود ندارد.در بعضی از مناطق کویری تنها ۰.۸۶ میلی‌متر بارش در سال را گزارش کرده‌اند. بنابراین، طبق این گزارش‌ها می‌توان به این نتیجه رسید که میزان تبخیر در این مناطق بسیار بیشتر از میزان بارش است.

 

 

بدون تبخیر و تعرق

وجود رطوبت و آب در زمان تبخیر آب باعث می‌شود دما تا حد بسیار زیادی در آن منطقه بالا نرود که تقریبا هیچ یک از این موارد در بیابان‌ها و صحراها رخ نمی‌دهد و همین امر باعث می‌شود زمین در طول روز بسیار داغ شود. علاوه بر این، همانطور که قبلا ذکر کردیم، در بیابان‌ها هیچ درخت و گیاهی وجود ندارد. اما چرا پوشش گیاهی در یک منطقه مهم است؟ وجود درختان و گیاهان در یک منطقه به تبخیر آب کمک می‌کند. در واقع دلیل مهمی که یک منطقه با وجود پوشش گیاهی خنک می‌شود، همین موضوع است. گیاهان از آب زمین استفاده می‌کنند و آن را از طریق فرایندی به نام تنفس (breathing) تبخیر می‌کنند. در حقیقت گیاهان در فرایند تبخیر به کمک زمین می‌آیند تا دما بیش از حد بالا نرود.

 

 

منطقه‌ای بدون عایق

اگر تبخیر به درستی انجام می‌شد، رطوبت هوا بالا می‌رفت. اما در کویر و بیابان آبی وجود ندارد که تبخیر شود. بنابراین زمین در چنین شرایطی یک جاده صاف و بدون مانع برای خنک یا سرد شدن دارد. در حقیقت می‌توان گفت که تمام دمای انباشته‌شده در طول روز به راحتی می‌توانند، از زمین خارج شوند، زیرا هیچ عایقی در بالای زمین وجود ندارد که آن را از انجام این کار باز دارد.

 
 

تصاویر مرتبط

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های موردنیاز با * علامت گذاری شده اند.
0 دیدگاه در رابطه این مقاله وجود دارد.
0  نفر این تور را پسندیده اند.