هاستل چیست؟

۱۴۰۰ ۲۹ فروردین

هاستل به چه معناست؟

hostel از ترکیب دو واژه host به معنای مهمان کردن و hotel به معنای اقامتگاه هتلی ساخته شده است، بنابراین می توان این گونه نتیجه گیری کرد که هاستل گونه ای اقامتگاه موقت است که صمیمیت بیشتری میان مسافران آن برقرار بوده و همانند مهمانان یک خانه رفتار می کنند.

این اقامتگاه خاص با عنوان های دیگری همچون پانسیون در ایران و بک پرز و هوستال در سایر کشورها شناخته می شود؛ ناگفته نماند که از واژه پانسیون نیز در سایر کشورها استفاده می کنند.

 

 

ویژگی های عمومی هاستل ها

اصلی ترین ویژگی هاستل ها به چند تخته بودن یک اتاق باز می گردد، با این حال در این اقامتگاه ها اتاق های یک تخته نیز وجود دارد، اما هزینه بالایی داشته و از مزایای ارزان بودن هاستل ها بهره مند نیستند.

میزان تخت ها در اتاق ها کاملا متغیر است؛ به عنوان مثال هاستل های گران قیمت و لوکس تخت خواب های محدودی را در یک اتاق قرار می دهند، اما هاستل های ارزان قیمت اصولا شامل دهها تخت خواب دو طبقه در یک اتاق هستند، با این حال اغلب هاستل ها شرایط نرمالی را برای اقامت مهیا می کنند که شامل اقامت چهار تا هشت نفر در یک اتاق است.

امکانات هاستل ها

امکانات هاستل ها نیز همانند هتل ها کاملا متفاوت است؛ به عنوان مثال هاستل های لوکس و لاکچری اصولا تخت خواب های یک طبقه ای را ارائه می کنند و آشپزخانه ها نیز دارای امکاناتی همچون دستگاه های خشک کن، فرهای توکار، اجاق گاز های صفحه ای و برقی و … هستند، اما هاستل های ارزان قیمت اصولا نیازهای ضروری و اولیه را رفع می کنند و به نیازهای رفاهی توجهی ندارند

به عنوان مثال وسایل آشپزی را به صورت سطحی مهیا نموده و در کنار تاسیس اتاق ها، سرویس های بهداشتی مشترک را نیز طراحی می کنند. یکی از مهمترین امکانات هاستل ها فراهم کردن فضای باز مناسب و فضای سبز مطلوب در اطراف اقامتگاه است.

مزایای اقامت در هاستل ها

بعد از مطالعه این مطالب ممکن است تصور کنید هاستل ها همواره سرشار از جمعیت زیاد و سرسام آور هستند، اما این گونه نیست و در اغلب موارد صرفا ده تا بیست درصد از ظرفیت هاستل ها تکمیل می شود و شما می توانید در یک فضای آرام و دوستانه لحظات دل انگیزی را سپری کنید. مهمترین مزایای هاستل ها را می توان در موارد ذیل خلاصه نمود:

  • کاهش هزینه های اقامت در مسافرت
  • امنیت بالای هاستل هایی که زیر نظر اتحادیه های بین المللی تاسیس شده اند
  • امکان مراوده و گفتگو با مسافرانی که از سایر نقاط جهان به مسافرت آمده اند
  • امکان استفاده از آشپزخانه و کاهش هزینه های مربوط به خورد و خوراک در مسافرت

هاستل در ایران

یک هاستل به معنای واقعی در ایران که مورد استفاده عموم قرار گیرد وجود ندارد. ایران یکی از کشورهایی است که مردم آن از اقامتگاه های هتلی و مسافرخانه ها استقبال بیشتری می کنند و به راحتی حاضر به اقامت در هاستل نمی شوند.

گذشته از اینکه طبق قوانین ایران هاستل ها نباید به صورت مختلط تاسیس شوند و این امر برای افرادی که به صورت خانوادگی به مسافرت می روند قدری دشوار خواهد بود.

نمونه های محدودی از هاستل که در ایران تاسیس شده اند در برخی از موارد مورد استفاده مسافرانی قرار می گیرد که به صورت انفرادی مسافرت رفته و قصد ندارند برای مدت زمان طولانی در ایران بمانند. این هاستل ها در ایران با عنوان پانسیون شناخته می شوند و شباهت بسیار زیادی به خوابگاه های دانشجویی دارند.

تصاویر مرتبط

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های موردنیاز با * علامت گذاری شده اند.
0 دیدگاه در رابطه این مقاله وجود دارد.
0  نفر این تور را پسندیده اند.