شرکت هواپیمایی ماهان

۱۴۰۱ ۱ خرداد

تاریخچه هواپیمایی ماهان ایر

در ابتدا لازم است سرنخی از نام این هواپیمایی در اختیار شما قرار بدهیم. ماهان، نام یکی از شهرهای نزدیک به شهرستان کرمان است که در ۳۵ کیلومتری این شهر قرار گرفته است. شرکت هواپیمایی ماهان ایر در سال ۱۳۷۱ تاسیس شد و پس از مدت زمانی ۱ ساله و فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم، پروازهای این شرکت آغاز شدند.

۲ فروند هواپیمای توپولف ۱۵۴ و ۲ فروند هواپیمای ایلوشن ۷۶ باری اولین هواپیماهایی بودند که این شرکت برای پروازهای رسمی خود به کار گرفت. در همین سال‌های آغازین، ماهان ایر تمام فعالیت‌های خود را محدود به مسیرهای کرمان و مشهد کرد. همچنین شهر دمشق جزء اولین پروازهای خارجی این هواپیمایی محسوب می‌شد. با استقبال بی‌اندازه از این مقاصد، طولی نکشید که ماهان ایر خود را ملزم به اضافه کردن مقاصد پروازی بیشتر و در نتیجه گسترش خدمات خود بود.

 

 

اما لازم است اشاره کنیم که اولین پرواز بین المللی این شرکت که رسانه‌ای شد و سر وصدای زیادی به پا گرد، در اواخر سال ۱۳۷۲ از تهران به دبی انجام گرفت. روند پروازهای ماهان ایر به همین صورت ادامه داشت تا این که در سال ۱۳۷۸، این شرکت تعداد ۳ فروند هواپیمای ایرباس مدل A300B4 را خریداری کرد.

همین به روزرسانی موجب شد که تغییرات بسیاری در برنامه ها و ناو مسافربری ماهان ایر صورت بگیرد. در حقیقت بسیاری از کارشناسان معتقدند که علت پیشرفت یکباره ایران ایر، خرید از شرکت‌های خصوصی هواپیمایی در اروپا بوده است. اما شاید جالب باشد که بدانید که این شرکت هواپیمایی ایران ایر بود که باعث بهره‌برداری از هواپیماهای دور مدل های A310 و A320 شرکت AirBus شد.

کلاس‌های پروازی هواپیمایی ماهان ایر

کلاس‌های پروازی این شرکت به دو دسته «کلاس اکونومی»  و «کلاس بیزنس» تقسیم می‌شود که در ادامه هر یک از آن‌ها را به شما توضیح می‌دهیم:

  • کلاس اکونومی: پروازهای کلاس اکونومی یا اقتصادی ماهان ایر در طول پروازهای خارجی و داخلی خود به تمامی مسافران خدمات مناسب و کاملی را ارائه می‌دهد. در این نوع کلاس، معمولاً ۳۱ صندلی وجود دارد که در مقایسه با هواپیمایی‌های دیگر، فضای بازتری را شامل می شود. خدمات ارائه شده در هر دو نوع پرواز داخلی و خارجی یکسان و به صورت پذیرایی معمولی و تلویزیون های ۴۲ اینچ در کابین برای سرگرمی هستند. در پرواز های اکونومی داخلی میزان بار مجاز ۲۰ کیلوگرم و در پرواز های خارجی این کلاس پروازی ۳۰ کیلوگرم است.
  • کلاس بیزنس: در پروازهای خارجی کلاس بیزنس و یا همان کلاس تجاری ماهان ایر، مسافران با غذاهای ویژۀ ایرانی و بین المللی و نوشیدنی های مختلف پذیرایی می‌شوند. در پروازهای بین المللی کلاس تجاری نیز، امکان استفاده از مانیتورهای شخصی در این پرواز به همراه سیستم های پخش مختلف در پروازهای بالای ۳ ساعت برای مسافران وجود دارد.

 

قوانین اضافه بار در پروازهای داخلی و خارجی هواپیمایی ماهان

میزان بار مجار در پروازهای داخلی این کلاس پروازی، ۲۵ کیلوگرم و در پرواز های خارجی تا ۴۰ کیلوگرم است. همچنین هر مسافر پرواز خارجی و داخلی در کلاس عادی می تواند ساک دستی خود را تا وزن ۵ کیلوگرم به داخل هواپیما ببرد. این میزان برای پروازهای داخلی و خارجی کلاس بیزینس ۷ کیلوگرم است.

ماهان ایر در کلاس پروازی بیزینس، به مسافرانش کیف هدیۀ مخصوص ملزومات بهداشتی، آرایشی و نوشتاری در پروازهای طولانی، به همراه هدیه‌های مخصوص کودکان ۲ تا ۱۲ سال و پتو و بالش بسته بندی شده و ضد عفونی شده در طول سفر ارائه می‌کند.

 

هزینه اضافه بار هواپیمایی ماهان

هزینه هر کیلو اضافه بار پرواز خارجی ماهان به طور دقیق مشخص نیست. قیمت اضافه بار با توجه به کلاس پرواز و مسیر پروازی متفاوت است و میزان اضافه بار نیز بر روی هزینه اضافه بار تاثیرگذار است. در صورتی که در مسیر برگشت بار شما بیشتر از حد مجاز باشد نیز باید نسبت به پرداخت هزینه اضافه بار خود اقدام کنید.

تصاویر مرتبط

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های موردنیاز با * علامت گذاری شده اند.
0 دیدگاه در رابطه این مقاله وجود دارد.
0  نفر این تور را پسندیده اند.