معرفی شرکت هواپیمایی ایران ایر

۱۳۹۹ ۱۵ آبان

تاریخچه هواپیمایی ایران ایر


"ایرانین ایرویز" نخستین شرکت هواپیمایی بود که به نقش پرچم ایران زینت داده شد. ایرانین ایرویز در ابتدا توسط جمعی از بازرگانان و تجار ایرانی که سر دسته انها رضا افشار و غلام ابتهاج بودند در سال 1942 آغاز به کار نمود. این شرکت به منظور حمل و نقل و جا به جایی بار و مسافر در مناطق داخلی کشور تاسیس شد. در ابتدا کار پروازهای این هواپیمایی فقط در مسیر تهران – مشهد فعالیت می کرد اما بعدها به تعداد مسیرهایش افزوده شد و پروازهایی به سمت فرودگاه های اصفهان، شیراز، اهواز، بوشهر و آبادان نیز انجام شد. 
این شرکت ناوگان کوچک هواپیماییش شامل داگلاس DC3 ، DC4 و ویسکانت بود که هفته ای یک پرواز باری هم به خارج از ایران انجام می داد.
بعد از چند سال یعنی در سال 1954 یک شرکت هواپیمایی خصوصی تحت عنوان "پرشین ایر سرویسز" (پاس)در تهران راه اندازی شد که در ابتدا فعالیتش محدود به حمل بار بود اما بعدا به جابه جایی مسافر در خطوط هوایی داخلی نیز روی آورد. پس از مدتی و در سال 1960 این شرکت هواپیمایی پروازهای بین المللی خود را نیز در مسیرهای اروپایی راه اندازی کرد. این پروازها با هواپیماهای اجاره ای در مسیرهای تهران – لندن، تهران – پاریس، تهران – ژنوو تهران – بروکسل انجام می شد.
سرانجام دو سال بعد یعنی در سال 1962این دو شرکت هواپیمایی با هم ادغام شدند و با نام شرکت هواپیمایی ملی ایران(هما) و همچنین نام بین المللی "ایران ایر" فعالیت خود را آغاز کردند. تمام امکانات و خدمه این دو شرکت هواپیمایی به عنوان یک شرکت ملی در اختیار یک شرکت واحد قرار گرفتند. هما دو سال بعد به عضویت انجمن بین المللی هوایی(یاتا) در آمد و اولین پرواز خارج از کشور خود را در مسیر تهران به بیروت انجام داد.

 

 

 

مسیرهای پروازی شرکت ایران ایر

این شرکت هواپیمایی دارای مسیر های پروازی فراوانی در سراسر جهان می باشد که جزییات آن به شرح زیر است:
پرواز های داخلی به مقاصد آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، رشت، کرمانشاه، خرم آباد، ساری، گرگان، مشهد، بیرجند، کرمان، زاهدان، چابهار، قشم، کیش، بندرلنگه، لار، بندرعباس، شیراز، بوشهر، آبادان، اهواز، اصفهان، اردبیل و مشهد انجام می پذیرد.
همچنین پروازهای خارجی این شرکت هم به مقاصد مسکو، کوالالامپور، بانکوک، بمبئی، کراچی، پکن، تاشکند، بحرین، کویت، بغداد، بیروت، سوریه، باکو، آنکارا، استانبول، رم، ژنو، میلان، وین، کپنهاگ، آمستردام، لندن، گوتنبرگ، استکهلم و فرانکفورت می باشد.

تصاویر مرتبط

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های موردنیاز با * علامت گذاری شده اند.
0 دیدگاه در رابطه این مقاله وجود دارد.
0  نفر این تور را پسندیده اند.