جاذبه های گردشگری قبرس

۱۳۹۹ ۷ دی

مقبره پادشاهان

مقبره پادشاهان قبرس Tombs of the Kings، گورستانی با مجموعه ای از 8 مقبره است که قدمت آن به عصر هلنیستی (هلنی) باز می گردد و در پافوس Paphos قبرس واقع شده است. به دلیل اینکه مقبره پادشاهان دارای قدمت کهنی از قرن 3 قبل از میلاد است و دوران حکومت آن منطقه در سال 312 قبل از میلاد از بین رفته، ممکن است تا حدودی نام این محل اشتباه باشد، اما به عبارتی دیگر، اسم این مکان از تاثیر طبیعت بر آن ناحیه الهام گرفته است. گورستان پادشاهان در نزدیکی نی پافوس Nea Pafos ساخته شده است و مقبره نخبگان و افراد سرشناس آن دوران بوده است و در طول دوره هلنی و رومی تا قرن چهارم و شاید حتی مسیحیان اولیه از این محل برای دفع افراد برجسته استفاده می کردند.همچنین در قرون وسطا، مقبره پادشاهان توسط افرادی که آن را به تصرف درآورده بودند آسیب دید و انها نیز در آن محل تغییراتی ایجاد کردند. نکته جالب این است که معماری این آرامگاه، بسیار دیدنی و کم نظیر است و شباهت زیادی به دوران مقدونیه دارد و از همه مهمتر به جای انکه شبیه به یک آرامگاه باشد، به یک خانه قدیمی شباهت داد. اگر از به تماشای این محل که جزو جاذبه های گردشگری قبرس هستند رفتید، حتما از قنات، مقبره‌های سنگی و اتاق‌های قدیمی که در عمق بیشتر این محل قرار دارند بازدید کنید. متاسفانه بیشتر نقاشی‌های  تزینی و زیبای روی دیوارهای این محل از بین رفته اند، اما ساختار اصلی وستون های آن قابل مشاهده هستند.تمامی این آرامگاه پادشاهان یعنی پافوس Paphos جزو میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

کوهستان ترودوس

کوهستان ترودوس قبرس Troodos یکی از معروف ترین جاهای دیدنی قبرس  است .در تپه های جنوب غربی، روستاهای بسیار زیبا  با خانه های سنتی سنگی و کوچه های قدمی وجود دارد. کلیسهای و صومعه های کهن گوناگونی  در این مکان قرار دارد که نقاشی های شگفت انگیز قرون وسطی بر روی آنها ترسیم شده  که در دوره بیزانس به خاطر وجود این صومعه ها و کلیساهای زیبا به مرکز هنر بیزانس تبدیل گردیده است. طبیعت و چشم انداز وسیع این منطقه بسیار زیبا و شگفت انگیز است. کلیساهای ترودوس از نظر تاریخی دارای اهمیت زیادی هستند و 9 تای آنها در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.  در این منطقه کوهستانی، رشته کوهای متعددی وجود داشته که بلندترین آن، کوه المپوس با ارتفاع 1952 متر می باشد که 4 دامنه نیز برای اسکی دارد. رشته کوه های قبرس از غرب قبرس شروع می شوند همچنین روستاهای زیبای منطقه تردودوس در دره ها قرار گرفته اند. این منطقه از دوران باستان  به علت داشتن معادن و صدور مس به کشورهای مدیترانه ای شهرت زیادی داشته است.

پارک جنگلی کیپ گرکو

پارک جنگلی کیپ گرکو Cape Greco قبرس در قسمت جنوب شرقی جزیره در انتهای جنوبی خلیج فاماگوستا قرار دارد.  منطقه ای بکر با طبیعتی سرسبز، سواحل زیبا با آبهای زلال و شفاف و چشم اندازی خیره کننده، یک مکان آرام و زیبا و جذابیتهای متعدد که از نقاط محبوب قبرس به شمار می رود. پارک جنگلی کیپ گرکو قبرس دارای وسعتی حدود 385 هکتار به عنوان یکی از پارک های ملی این جزیره به ثبت رسید و برنامه های حفاظتی مخلتف در ان اجرا شده و از نابودی گونه های  مختلف گیاهی جلوگیری می شود. همچنین شکار در این مکان ممنوع بوده و انواع حیوانات مانند روباه ، خرگوش صحرایی ، خارپشت ، سوسمار ، انواع پروانه و بیش از 80 گونه از پرندگان در این مکان زندگی می کنند. از دیگر جاذبه های توریستی این منطقه، می توان به کلیسای کوچک سفید در قلب پارک جنگلی ، غار دریایی کیپ گرکو ، غار غول یا پهلوان در شرق پارک ، فانوس دریایی و خرابه های معبد باستانی آفرودیت در لبه پرتگاه غار کیپ گرکو و خلیج کونوس در لبه شرقی پارک اشاره کرد .

مسجد لالا مصطفی پاشا قبرس

مسجد لالا مصطفی پاشا  که حدود  7 قرن قدمت دارد و ساخت آن 100 سال به طول انجامیده  در منطقه فاماگوستا واقع شده است. تا قبل ازتصرف این کشور توسط عثمانی ها،  این بنا به عنوان کلیسا جامع سنت نیکولاس  شهرت داشت که محل عبادت مسیحیان بوده است. تصاویر زیبای گوناگونی در آن کشیده شده بود که با تبدیل این مکان به مسجد، این نقاشی ها ازبین رفته و مناره هایی نیز به مسجد اضافه شد. نام کنونی این مسجد در سال 1954 از اسم وزیر اعظم امپراطوری عثمانی که در مقابل ونتیان از سلطان مراد و قبرس محافظت کرد برگرفته شده است.
 یکی از جذاب ترین قسمت های این بنا، نمای غربی آن است که به کلیسای جامع ریمز فرانسه شباهت دارد. سه قوس نمای جلویی که تا به امروز هم به خوبی حفظ شده از اوایل قرن 16 به جای مانده است. در بالای قوس میانی آرم جیووانی رنیر که در سال 1551 میلادی فرماندار قبرس بوده قرار دارد  و چهارستون گرانیت واقع در آن از بقایای سالامیس می باشد.  به عبارت دیگر، مسجد لالا مصطفی پاشا قبرس یکی از جاذبه های توریستی فاماگوستا است و یکی از بزرگترین ساختمان های قرون وسطی در حوزه مدیترانه به شمار میرود . 

تصاویر مرتبط

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های موردنیاز با * علامت گذاری شده اند.
0 دیدگاه در رابطه این مقاله وجود دارد.
0  نفر این تور را پسندیده اند.