جاذبه های گردشگری ارمنستان

۱۳۹۹ ۷ دی

خانه اپرا 

خانه اپرا در شمال ایروان قرار دارد  که دارای دو تالار بزرگ است : یكی تالار كنسرت آرام خاچاطوریان و دیگری تالار اپرای و باله ملی تئاتر الکساندر سپندریان است. هر دوی این ساختمان ها دارای سقف مشترکی بوده ، کیفیت آکوستیک بی‌نظیری دارند. در سال ۱۹۳۰ معمار طراح برجسته ارمنستان، الکساندر تامانیان طراحی این بنا را بدست گرفت و در سال ٢٠٠٣ هم یک بازسازی کلی در این بنا صورت گرفت. بیرون محوطه این بنا ودر اطراف ساختمان هم چند مجسمه از بزرگان موسیقی و اپرای ارمنستان مانند خاچاتوریان، ساخته شده که جذابیت این مجموع را دو چندان کرده است. ساختمان اپرا و باله ملی ارمنستان در واقع همان تئاتر دانشگاهی ارمنستان است .

 

صومعه نوراوانک

صومعه نوراوانک Noravank در۱۲۲ کیلومتری ایروان در دره رودخانه داریچای و در نزدیکی شهر یغگنادزور واقع شده است. این صومعه در قرن سیزدهم  ساخته شده و بازسازی آن در سال 1900 تا 2000 انجام شده است. این صومعه یکی از مهمترین مرکزهای مذهبی می باشد. این صومعه گاهی برای تشخیص آن از صومعه نوراوانک که در شهر گوریس قرار دارد، به نام آمگو نوراوانک نیز خوانده می شود. آماگو نام یک محل استقرار دور افتاده است که قبلا از آن برای دفاع کردن از تنگه استفاده می شده است. در زمان شاهزاده های اوربلین،  این صومعه به مرکز بزرگ مذهبی تبدیل شد و در قرن های ۱۳ تا ۱۴، محل اقامت اسقف های سیونیک گردید. این  بنا همچنین مجموعه ای از چندین کلیسا را در برگرفته از جمله کلیسای سنت کاراپت، کلیسای سنت گریگور، کلیسای کوچک با یک سالن طاقی شکل، و کلیسای سنت استیتساتسین مقدس.مجموعه نوراوانک با معماری  باشکوه و شگفت انگیز قرون وسطی  بسیار زیبا و شگفت انگیز است و در سال ۲۰۰۲، این بنا در فهرست سایت های میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

 

ماتناداران ارمنستان 

ماتناداران Matenadaran كتابخانه باستانی ارمنستان به شمار میرود كه كتاب‌های خطی زیادی در آن قرار دارد و در بزرگترین خیابان ارمنستان واقع شده است. در این كتابخانه حدود ١٧٫٠٠٠ كتاب دست نوشته ارمنی و ١٠٠٫٠٠٠ سند قرون وسطایی و مدرن وجود دارد. این كتابخانه در قرن پنجم توسط مشتوت در واگارشاپات (اشمیادزین) بنا شد. در اوایل قرن ١٩، بعد از جنگ، فقط ١٨٠٠ كتاب دست‌نوشته در اشمیاتزین باقی ماند و بقیه آن‌ها سوزانده و پاره شدند. بعد از كشتار دسته‌جمعی ارامنه در جنگ‌ جهانی‌ اول، بسیاری از كتاب‌ها گم شدند و تصمیم به جمع‌آوری مجدد كتاب‌ها گرفته شد، در سال ١٩٥٩، مجدد این كتابخانه فعلی ساخته شد. در یكی از ستون‌های این كتابخانه، مجسمه‌ای از مشتوت وجود دارد که در حال یاد دادن الفبای خود است همچنین مجسمه شش محقق و نویسنده بزرگ دیگر هم، در كنار در قرار گرفته است.  درمجموعه نمایشگاهی بیرونی نیز،  كتیبه‌ها و سنگ قبرهای حكاكی شده بر روی سنگ‌هایی كه خاچكار آن‌ها را از مناطق باستانی اطراف ایروان، جمع كرده وجود دارد.

 

کلیسای گغارت 

کلیسای گغارت ارمنستان Geghard Monastery در 35 کیلومتری جنوب شرقی ایروان و در ساحل شرقی رودخانه آزاد در دره تاریخی گغارت واقع شده است. این مکان مقدس که در دل کوه کنده کاری شده در دو بعد زمانی مختلف ساخته و از دو قسمت اصلی تشکیل شده است . ساخت این بنا 10 سال به طول انجامیده است.در ورودی این کلیسا دارای یک تو رفتگی کوچک است که بعضی از مردم آن منطقه معتقد هستند اگر کسی بتواند ۷ سنگ به آن پرتاپ کند که از این ۷ سنگ، ۳ سنگ داخل آن برود و نیفتد، به هر آرزویی که  داشته باشد، خواهد رسید. گغارت یک نوع نیزه می باشد که دارای یک پایه چوبی است که بر سر آن یک آهن تیز تخت قرار گرفته است. این نیزه مربوط می شود به زمانی که حضرت مسیح را به صلیب کشیده بودند که آن را در بدن ایشان فرو می کردند تا از جان سپردن ایشان اطمینان پیدا کنند و به همین علت این نیزه برای مسیحیان مقدس می باشد.کلیسای گغارت در آن دوران به دستور یکی از ثروتمندترین مردم ارمنی ،آل زاکاریان، ساخته شد که در سال های بعد خاندان پروشیان این ملک را ازخاندان زکریان خریداری کردند و یک کلیسای درونی را نیز داخل آن ساختند. این بنای سنگی زیبا جزو آثار جهانی یونسکو نیز محسوب می شود.

تصاویر مرتبط

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های موردنیاز با * علامت گذاری شده اند.
0 دیدگاه در رابطه این مقاله وجود دارد.
0  نفر این تور را پسندیده اند.